Metoda Montessori

Nazwa tej metody pochodzi od jej twórczyni – włoskiej lekarki - Marii Montessori. Opiera się ona na wspieraniu rozwoju umiejętności dziecka i jego własnych wyborów oraz podsycania jego ciekawości świata. „Dzieci montessoriańskie” starają się być jak najbardziej samodzielne, odpowiedzialne, współczujące, cierpliwe i nie poddają się w dążeniu do celu.

 

Sama Maria Montessori mówiła o niej tak: „Chcielibyście wiedzieć, tak w kilku słowach, czym tak naprawdę jest ta Metoda Montessori. Gdyby udało nam się wyeliminować nie tylko słowo ‚metoda’, ale również jego powszechne znaczenie, sprawa byłaby znacznie prostsza. Musimy wziąć pod uwagę osobowość człowieka, a nie metodę edukacji. Słowo ‚metoda’ powinniśmy zastąpić następującym wyrażeniem: ‚pomoc oferowana, ażeby osobowość ludzka mogła osiągnąć swoją samodzielność,’ lub ‚pomoc oferowana, aby wydobyć ludzką osobowość z wiekowych uprzedzeń dotyczących edukacji’. Stawanie w obronie dziecka, naukowe rozpoznanie jego natury, głoszenie jego podstawowych praw — zastąpić muszą fragmentaryczne sposoby pojmowania edukacji.”

 

Istnieje wiele programów nauczania opierających się tylko na metodzie Montessori. Polegają one na stworzeniu środowiska na tyle przyjaznego rozwojowi, aby dziecko mogło osiągnąć pełnie swojego potencjału. Odpowiednio dobrana kadra pedagogiczna ma za zadanie wspierać dziecko i pomagać w doświadczeniu zdobywania wiedzy jako w naturalnym i radosnym procesie. Program nauczania oparty na indywidualności i wzajemnym szacunku przyczynia się do wykształcania pewności siebie i wysokiej samooceny. Charakterystyczne cechy szkół montessoriańskich to między innymi: brak prac domowych bądź zmienienie ich formy, znacznie różniący się od typowego wygląd klasy, ścieżki tematyczne, brak dzwonków, zajęcia między grupowe dla uczniów w różnym wieku oraz realizacje projektów na wybrane przez dzieci tematy.

 

Niestety metody te nie są powszechnie stosowane, co znacznie ogranicza ich dostępność.  Na szczęście są one na tyle proste, że każdy rodzic ma możliwość samodzielnego przygotowania wielu tego typu zabaw we własnym zakresie. Nie wymagają one wiele, ponieważ do ich przygotowania wystarczą tylko przedmioty, które każdy z nas ma w swoim domu takie jak: koraliki, guziki czy nawet makaron w różnym kształcie. W Internecie można znaleźć wiele konkretnych przykładów zabaw, a kilka z nich jest zawartych w naszych „Domowych Warsztatach Kreatywności”.

 

Zasady Montessori mają zastosowanie również w życiu codziennym. By dziecko mogło być bardziej samodzielne oraz uczyło się dbać o porządek wokół siebie, jego otoczenie powinno być do niego dostosowane. Wszystkie przedmioty i ubrania których używa powinny być w miejscach łatwo dostępnych, na niedużej wysokości. Ponadto dzieci, szczególnie te młodsze lubią gdy wszystko ma swoje stałe miejsce i tak też powinno być w ich pokojach.

 

Zabawy oparte na zasadach Montessori wpływają nie tylko na umysł młodego człowieka ale i jego rozwój fizyczny, ponieważ wiele z nich opiera się na zmysłach takich jak dotyk, czy wzrok oraz koordynacji ruchowej. Oprócz tego przyczyniają się one do poprawnego rozwoju emocjonalnego, skutkują samodzielnością i pewnością siebie oraz pobudzają ciekawość świata tym samym ułatwiając uczenie się o nim.

 

 

Bibliografia:

 

 

12 kwietnia 2020

Fidea

Fidea • Created with 

Kontakt@fidea.edu.pl

Social media